Labels

woensdag 29 oktober 2014

GOOGLE 'STEELT' CONTENT EN BEÏNVLOEDT ORGANISCH RESULTAAT WAT NU?

GOOGLE “STEELT” CONTENT EN PUBLICEERT HET ZELF?

Flanagan heeft een behoorlijk punt. Hoewel de titel van zijn artikel natuurlijk extra smeuïg is en moet aanzetten tot lezen, zit er wel een kern van waarheid in: Google toont content die zij niet zelf hebben gemaakt op hún pagina, zonder daarvoor de maker te belonen.
Even een praktijkvoorbeeld >
In Nederland zien we dit nog bijna niet, maar in de VS wordt de uitrol steeds meer zichtbaar.
Bij een zoekopdracht naar de “cost per inbound marketing lead” toont Google een stuk content dat rechtstreeks uit een bron wordt gehaald. In dit geval worden stukken informatie en statistieken uit een rapport van HubSpot getoond. Dit rapport is samengesteld na een survey onder ruim 5000 marketeers en heeft dus aanzienlijke tijd en moeite gekost. Toch toont Google deze informatie op hun pagina, zonder dat daar een beloning tegenover staat  organische traffic.

WAT BETEKENT DIT VOOR JE CONTENT STRATEGIE?

Het lijkt zachtst gezegd hypocriet te noemen dat Google website-eigenaren en marketeers volop aanzet tot het creëren van hoogkwalitatieve content. De belofte dat deze inspanningen je ranking positief beïnvloedt, verliest snel zijn waarde nu diezelfde content door diezelfde zoekmachine in delen direct wordt vertoond als Google dat nuttig acht voor een zoekopdracht.
Hoewel dit niet rechtstreeks je algehele ranking hoeft te beïnvloeden, mis je wel dé beloning: De organisch verdiende click waarvoor je werkt die zich vertaalt naar een groeiend aantal organische bezoekers.

DUS.. WAT NU?

Hier zit natuurlijk de hamvraag. Hoe gaan we om met deze ontwikkeling van Google?
Hoewel we het in Nederland nog niet zo herkennen, weten we uit ervaring dat gebeurtenissen bij voorloper Google.com in de Verenigde Staten, de voorbode betekent van een uitrol in Europa.
Kort gezegd: Het is een kwestie van tijd.
Als zoeker merk je er weinig van, behalve dat je in positieve zin soms sneller relevante informatie vindt, het geclaimde, dienstbare hoofddoel van Google. Als het echter inderdaad betekent dat content door Google wordt opgenomen, zal dat toenemend tot onvrede leiden bij de makers van de content. Wat je dan wel moet doen, is lastig te zeggen.
De macht van Google..
Je kunt niet simpelweg Google blokkeren omdat deze zoekmachine nog steeds veruit het grootste aandeel heeft in bezoekersaantallen.
Daarin zit het probleem; De eindeloze macht van Google, die natuurlijk al vaker tot vraagtekens en gefronste wenkbrauwen heeft geleid, lijkt ook hierin voor een positie van onmacht bij marketeers te zorgen. Een onmacht die uiteindelijk tot een onvrede en frustratie gaat leiden.
Marketeers doen er goed aan deze ontwikkelingen te volgen, zeker als dit betekent dat Google in de toekomst toenemend organische bezoekers voor zichzelf houdt.
 Meer info:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten