Laten we gewoon kijken hoe
het in zijn werk gaat: e-mail wordt steeds minder effectief bij marketeers. Het
is misschien niet overleden, maar het is niet meer de trendy wijze van
communicatie. Denk maar eens aan je eigen inbox -- hoeveel e-mailreclame krijg
je die je verwijdert zonder te openen? Vandaar dat het slim is om een naar
andere methodes te kijken. Dus is het interessant om te experimenteren met
messenger-applicaties. Facebook Messenger biedt 1,2 miljard maandelijkse
gebruikers – het is dus duidelijk dat
dit vele nieuwe mogelijkheden biedt.
1: Gebruik Facebook
Messenger als Content Delivery kanaal met nieuwe content die je publiek zou
kunnen interesseren. Wat je normaal als nieuwsbrief via email zou versturen.
Deze content is meestal voorzien van een link naar een leadformulier. Na het
invullen van het formulier, krijg je toegang tot de complete inhoud, waarbij je
dan een email krijgt met een pdf-kopie bijgevoegd. Zo krijg je natuurlijk heel
simpel de emailgegevens van de prospect, dat snap ik nog wel.
Uit diverse onderzoeken bleek, dat men mensen liet kiezen uit twee opties:
de vorm en de inhoud ontvangen via email -- de traditionele manier -- of om direct
toegang te krijgen tot de content in Facebook Messenger. Ongeveer 20% koos voor
deze laatste optie. Na content te hebben gestuurd via Messenger, werd duidelijk
dat e-mail steeds minder effectief werd t.o.v. Messenger, en was dus de
duidelijke winnaar. Het publiek is immers al je Messenger vriend.
2: Publiek trekken via Facebook Messenger voor een evenement is ook
inmiddels een belangrijke tool geworden. Heb je ooit geprobeerd dit via een
email te doen, om deelnemers van belangrijke informatie te voorzien? Zo ja, ik
gok dat je geen geweldig resultaat heb behaald doordat het open van mail of ‘click through’ gehalte steeds lager
wordt. Wanneer mensen het bijwonen van een conferentie of een ander soort
evenement wil delen, is dat meestal veel eenvoudiger via Messenger op hun
telefoons i.p.v het doorsturen van een mail. Tevens zie je steeds vaker dat men
oproepen doet om live te kunnen volgen via sociale streams.
Het aantal ingeschreven deelnemers op een event,
geboekt via Messenger, is beduidend hoger dan vergelijkbare berichten via
email. Dat percentage stijgt als je het aantal deelnemers aan bijeenkomsten boekt
vóór de dag van het evenement.
Neem bijvoorbeeld het aanbieden van een
proefrit in de autobranche. Het responspercentage lag beduidend hoger via
Messenger dan dat je dat regelt via e-mail. Natuurlijk moet je niet gaan
spammen maar het blijkt dus uit diverse onderzoeken dat de drempel via Facebook
Messenger vele malen lager ligt.
Je kunt ook veel makkelijker de juiste doelgroep
selecteren. Doordat je boodschap middels Messenger direct gezien wordt zal het
een positieve invloed hebben op je successcore.
Natuurlijk lijkt het allemaal een beetje vergezocht
maar het direct communiceren met je doelgroep zal de komende tijd van eminent
belang worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten