Het is niet meer weg te denken in deze tijd: Vandaag niet op social media, is
een gemiste kans. Dit geldt niet alleen voor privé maar ook voor bedrijven. Facebookpagina’s
worden zakelijk nog steeds massaal aangemaakt en de @gebruikersnamen op Instagram worden vastgelegd.
Wat zou je nou zakelijk moeten plaatsen? Tevens wellicht nog belangrijker, wat
plaats je waar?
Tip 1: Content genereren
Zoek eerst eens uit wat je allemaal te vertellen hebt.(en wat juist niet). Natuurlijk
heb je het product of dienst zelf en wellicht is dan je inspiratie al op.
Achter de schermen beelden, heb je daar al eens aan
gedacht? Wat is jullie productieproces of wat zou een klant graag achter de
schermen willen zien? Dit zijn de social media pilaren die
altijd scoren. Het social media publiek wil steeds meer persoonlijke content
zien en steeds minder aanbevelingen voor producten. Gebruik vooral ook humor in
je beelden.
Tip 2: Bepaal je
doelgroep
Wat je doelgroep waar wilt ontvangen. Wanneer je vacatures wilt plaatsen,
lijkt Pinterest misschien niet de juiste oplossing in tegenstelling tot
LinkedIn of je Facebookpagina. Zorg dat je in beeld hebt waar je met welk
onderwerp het beste scoort. Monitor dus heel goed, gebruik hiervoor de
statistieken van al je accounts. Gebruikers willen graag eenvoudig informatie
vinden op het juiste kanaal. (het visueel georiënteerde Instagram versus het zakelijk
georiënteerde LinkedIN)
Heb je moeite om te bepalen wat op welk kanaal al dan niet geschikt is voor
jouw content, raadpleeg dan een professionele partner.
Tip 3: Maak je content
persoonlijk
Bijna alle mensen zitten online dus helemaal origineel kun je niet meer
zijn. Daarnaast wordt je met content marketing plat gegooid . Unieke content
maken is dus niet alleen steeds lastiger, je bokst daarnaast op tegen de
massa’s content die al te vinden is. Dus maak het persoonlijk, plaats bijvoorbeeld
foto’s van je medewerkers ‘on the job’ en zet er een tekst bij die aansluit op
wat je wil bereiken.
Soms wil je gewoon iemand bellen, of met een mens om tafel, toch? Nou dat
kan!
Welke social
media kanalen zijn er en voor wie
·
Instagram: mooie foto’s en video’s tot max 15 seconde die weinig tot geen
woorden nodig hebben. Probeer dit kanaal eens wanneer je je wilt richten op de
branding van je bedrijf.
·
Facebook: dit medium heeft een tweedeling. Enerzijds is het erg informeel, de
kattenvideo’s van je buurvrouw vind je naast de sportfoto’s van afgelopen
weekend. Anderzijds zie je steeds meer pagina’s waarbij er meer en meer een
dienst of product wordt aangeboden. Goede content vanuit je bedrijf is daarom
formeel, denk hierbij aan vacatures of cases, maar informeel doet het ook goed,
zoals foto’s van jullie werkproces. Deze veelzijdigheid biedt kansen, maar kan
daarmee ook best een uitdaging zijn.
·
LinkedIn: hier zit vooral zakelijke content. Deel hier je blogartikelen die
jullie inspireren en vooral je klant zal inspireren. Daarnaast is het een
perfect kanaal om duidelijk te maken wie jullie zijn en waar jullie voor staan.
Vanzelfsprekend zullen je vacatures het hier ook ontzettend goed doen en biedt
het kansen om een vrij specifieke doelgroep gericht te bereiken. (Zowel betaald
als onbetaald)
·
SnapChat: deze is nog een beetje verborgen aan de zakelijke kant van Nederland.
Toch is het goed om hier alvast op in te spelen. Wanneer het namelijk wel
booming voor bedrijven gaat worden, zal de consument je makkelijker kunnen
vinden, omdat ze weten dat je er al langer zit. Content vormen die hier goed
werken zijn bijvoorbeeld backstage filmpjes, creatieve foto’s vanwege de
drawfunctie en 1-op-1-communicatie. Daarnaast heeft het ook een chatfuncties,
waarbij je toelichtingen kan geven op je service. Houd wel je doelgroep in
acht; niet elk kanaal is geschikt voor elke doelgroep.
·
YouTube: dit is
video-only. Korte filmpjes is waar het eerst voornamelijk omdraaide, maar je
ziet een verschuiving naar (web)series die je kunt volgen. De video op zichzelf
moet het goed doen, maar verwijzingen naar vorige video’s of aankomende zijn
nog beter! Denk hierbij aan vloggen of introductievideo’s
over je bedrijf en personeel.
·
Pinterest: dit kanaal is eigenlijk je prikbord van foto’s anno 2016. Kom hier
vooral met content wat je wilt verzamelen zoals inspiratie of ideeën waarbij
jouw dienst naar voren komt.
·
Twitter: dit
kanaal is enigszins bij jongeren aan het verdwijnen, maar voor bedrijven steeds
populairder. Probeer vanwege het maximum aantal karakters, koppelingen te maken
naar je andere kanalen of website. Het is vooral tekstueel opgezet, dus begin
de dag eens met een pakkende message.
Heb je hulp nodig?
Online marketing: het lijkt vanuit ons perspectief niet zo moeilijk maar
uit ervaring kunnen we stellen dat een hele grote groep ondernemers hier veel
moeite mee heeft . Kun je hulp gebruiken bij het vaststellen van je online strategie
of wil je eens brainstormen? Plan een kop koffie
in . We denken graag mee!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten