Labels

donderdag 9 juni 2016

Scoren met succesvolle Social Media voor je bedrijf

Het is niet meer weg te denken in deze tijd: Vandaag niet op social media, is een gemiste kans. Dit geldt niet alleen voor privé maar ook voor bedrijven. Facebookpagina’s worden zakelijk nog steeds massaal aangemaakt  en de @gebruikersnamen op Instagram worden vastgelegd. Wat zou je nou zakelijk moeten plaatsen? Tevens wellicht nog belangrijker, wat plaats je waar?
Tip 1: Content genereren
Zoek eerst eens uit wat je allemaal te vertellen hebt.(en wat juist niet). Natuurlijk heb je het product of dienst zelf en wellicht is dan je inspiratie al op.
Achter de schermen beelden, heb je daar al eens aan gedacht? Wat is jullie productieproces of wat zou een klant graag achter de schermen willen zien? Dit zijn de social media pilaren die altijd scoren. Het social media publiek wil steeds meer persoonlijke content zien en steeds minder aanbevelingen voor producten. Gebruik vooral ook humor in je beelden.

Tip 2: Bepaal je doelgroep
Wat je doelgroep waar wilt ontvangen. Wanneer je vacatures wilt plaatsen, lijkt Pinterest misschien niet de juiste oplossing in tegenstelling tot LinkedIn of je Facebookpagina. Zorg dat je in beeld hebt waar je met welk onderwerp het beste scoort. Monitor dus heel goed, gebruik hiervoor de statistieken van al je accounts. Gebruikers willen graag eenvoudig informatie vinden op het juiste kanaal. (het visueel georiënteerde Instagram versus het zakelijk georiënteerde LinkedIN)
Heb je moeite om te bepalen wat op welk kanaal al dan niet geschikt is voor jouw content, raadpleeg dan een professionele partner.

Tip 3: Maak je content persoonlijk

Bijna alle mensen zitten online dus helemaal origineel kun je niet meer zijn. Daarnaast wordt je met content marketing plat gegooid . Unieke content maken is dus niet alleen steeds lastiger, je bokst daarnaast op tegen de massa’s content die al te vinden is. Dus maak het persoonlijk, plaats bijvoorbeeld foto’s van je medewerkers ‘on the job’ en zet er een tekst bij die aansluit op wat je wil bereiken.


Soms wil je gewoon iemand bellen, of met een mens om tafel, toch? Nou dat kan!
Welke social media kanalen zijn er en voor wie
·         Instagram: mooie foto’s en video’s tot max 15 seconde die weinig tot geen woorden nodig hebben. Probeer dit kanaal eens wanneer je je wilt richten op de branding van je bedrijf.

·         Facebook: dit medium heeft een tweedeling. Enerzijds is het erg informeel, de kattenvideo’s van je buurvrouw vind je naast de sportfoto’s van afgelopen weekend. Anderzijds zie je steeds meer pagina’s waarbij er meer en meer een dienst of product wordt aangeboden. Goede content vanuit je bedrijf is daarom formeel, denk hierbij aan vacatures of cases, maar informeel doet het ook goed, zoals foto’s van jullie werkproces. Deze veelzijdigheid biedt kansen, maar kan daarmee ook best een uitdaging zijn.

·         LinkedIn: hier zit vooral zakelijke content. Deel hier je blogartikelen die jullie inspireren en vooral je klant zal inspireren. Daarnaast is het een perfect kanaal om duidelijk te maken wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Vanzelfsprekend zullen je vacatures het hier ook ontzettend goed doen en biedt het kansen om een vrij specifieke doelgroep gericht te bereiken. (Zowel betaald als onbetaald)

·         SnapChat: deze is nog een beetje verborgen aan de zakelijke kant van Nederland. Toch is het goed om hier alvast op in te spelen. Wanneer het namelijk wel booming voor bedrijven gaat worden, zal de consument je makkelijker kunnen vinden, omdat ze weten dat je er al langer zit. Content vormen die hier goed werken zijn bijvoorbeeld backstage filmpjes, creatieve foto’s vanwege de drawfunctie en 1-op-1-communicatie. Daarnaast heeft het ook een chatfuncties, waarbij je toelichtingen kan geven op je service. Houd wel je doelgroep in acht; niet elk kanaal is geschikt voor elke doelgroep.

·         YouTube: dit is video-only. Korte filmpjes is waar het eerst voornamelijk omdraaide, maar je ziet een verschuiving naar (web)series die je kunt volgen. De video op zichzelf moet het goed doen, maar verwijzingen naar vorige video’s of aankomende zijn nog beter! Denk hierbij aan vloggen of introductievideo’s over je bedrijf en personeel.

·         Pinterest: dit kanaal is eigenlijk je prikbord van foto’s anno 2016. Kom hier vooral met content wat je wilt verzamelen zoals inspiratie of ideeën waarbij jouw dienst naar voren komt.

·         Twitter: dit kanaal is enigszins bij jongeren aan het verdwijnen, maar voor bedrijven steeds populairder. Probeer vanwege het maximum aantal karakters, koppelingen te maken naar je andere kanalen of website. Het is vooral tekstueel opgezet, dus begin de dag eens met een pakkende message.
Heb je hulp nodig?
Online marketing: het lijkt vanuit ons perspectief niet zo moeilijk maar uit ervaring kunnen we stellen dat een hele grote groep ondernemers hier veel moeite mee heeft . Kun je hulp gebruiken bij het vaststellen van je online strategie of wil je eens brainstormen? Plan een kop koffie in . We denken graag mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten