Wat we bij Business
to Business nogal eens vergeten, is dat het ook hier nog steeds om mensen
draait. Elke beslissing wordt genomen door een MENS, een mens met drijfveren,
intuïtief, gevoel, emotie, ratio, besteedbaar budget en voorkeuren.
Die mensen kiezen
en beleven op basis van drijfveren. Dit verschilt per buyer persona en in het
geval van B2B kan het zijn dat de interpersoonlijke drijfveren meer gerelateerd
zijn aan zakelijke aspecten, zoals hun functioneren op de zaak of het tonen van
kunde en kwaliteit. Maar uiteindelijk, draait het om mensen.
2. B2B HEEFT SOMS
COMPLEXERE BUYER PERSONA’S.
Als je kijkt naar
de personen waar uit je doelgroep bestaat, kan het zijn dat je in de zakelijke
wereld met iets meer complexiteit te maken hebt. Je hebt beslissers,
beïnvloeders, budgetten, commissies en zo meer. Iedere factor daarin kan weer
een buyer persona (klantprofiel) vormen met eigen agenda’s en redenen om iets al dan niet te
doen.
In een B2C markt is
dat vaak (maar niet altijd) wat doorzichtiger. Je bepaalt wie in het gezin de
aankoopkeuzes maakt en daar richt je je op. Is er een belangrijke beïnvloeder
(de kids), dan neem je die ook mee.
3. HET VERTELLEN
VAN EEN VERHAAL, ZAKELIJK OF PARTICULIER
Het vertellen van
een verhaal is belangrijk bij content marketing. In plaats van het neerzetten
van wat je product/dienst kan, doet, biedt en waarom het zo goed is, overstijgt
jouw communicatie dit platte niveau. Dat is niet gebonden aan particulier of
zakelijk, maar heeft meer te maken met de uitdagingen die jouw product/dienst
heeft. Het ene leent zich eenvoudiger voor storytelling en beleving dan het
andere.
WAT JE ALTIJD MOET
DOEN: EEN STRATEGISCH PLAN MAKEN
Laten we eerlijk
zijn: Het succes van jouw contentmarketing hangt niet af van b2b of b2c en of
je de verschillen (onder)kent. Het succes staat en
valt met je aanpak, je plan en je doortastendheid.
Maak een
strategisch, doordacht plan
Hang aan dit plan
een planning, met onderwerpen
Richt je op datgene
dat je klant, de mens als particulier of zakelijk contact, wil hebben, weten,
kan gebruiken of interessant vindt.
Richt je op de
belangrijke zaken!
BLOGGEN zorgt
continu voor nieuwe content
“Je MOET echt bloggen”,
hoor je dan.
Niets moet. Maar
bloggen kent, zeker op langere termijn, wel veel voordelen:
• Blogartikelen
zijn een continue aanvoer van nieuwe content in Google.
• Blogs lenen zich
heel goed voor menselijke, verteerbare content.
• Blogs geven je de
ruimte om je als bedrijf te profileren: de kennishebber, autoriteit en/of
betrouwbare partner.
• Blogartikelen
tonen menselijkheid én je intentie als bedrijf om de doelgroep oprecht te
helpen met goede informatie.
• De artikelen
geven je een goede voeding voor je nieuwsbrief, je Social Media posts en je
website.
Klinkt goed. Maar
bloggen gaat niet vanzelf en wordt niet vanzelf succesvol. Begin gestructureerd
en doordacht aan bloggen en met de juiste reden. Wil je meer informatie en meer weten waar Media Presentaties je mee kan helpen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten