Content Marketing is populairder dan ooit, dat weet je nou wel. En
tóch hebben veel Nederlandse bedrijven nog geen overtuigende cijfers die staven
dat hun Content Marketing strategie werkt.
Daarbij zijn er tal
van bedrijven die er wel over horen, maar nog niet begonnen zijn aan, of verder
gekomen zijn dan het starten van een blog.Op welke plek je
ook staat: Content Marketing biedt geen gouden bergen zonder slag of stoot. De
5 oorzaken die jouw Content Marketing tot een mislukking maken, lees je hier:
1. JE GELOOFT HET GROOTSTE SPROOKJE DAT OOIT ROND CONTENT MARKETING IS ONTSTAAN
We hebben al vaak
geprobeerd een gevoel van realisme rond dit onderwerp in te bouwen, maar dit
gebeurt niet vanzelfsprekend.Wanneer je als
bedrijf investeert en start met een content marketing strategie en dit baseert
op de verwachting dat de content die je plaatst automatisch geklikt wordt,
bezocht wordt en daarna klanten oplevert… kom je van een koude kermis thuis.
In werkelijkheid is
niet te voorspellen hoe mensen met onze content in aanraking komen en welke
keuzes ze dan maken. Uiteraard bied je informatie en conversiemogelijkheden,
maar hoe men bij die conversie uitkomt of wanneer, wordt niet bepaald door jouw
eenmalige publicatie.
Content Marketing
is geen one-stop-shop. Het is een kwestie van relatie bouwen, beklijven,
herkenbaar worden als bedrijf en merk en herhaald kwaliteit bieden.
2. JE HEBT CONTENT GEMAAKT ZONDER PUBLIEK
Hoewel het ons
allemaal fantastisch lijkt om een markt-gerelateerde viral te maken, het lukt
bijna niemand. Ook als we echt goede content hebben gecreëerd, wil dat niet
zeggen dat deze ineens massaal wordt gedeeld, zeker niet in Nederland.
Liever richt je je
op het maken van content voor een specifieke doelgroep waarvan je verwacht dat
ze aansluiting vinden met je boodschap en bereid zijn deze te steunen en
versterken (delen).
3. JE STOPT TIJD IN DE CONTENT, MAAR NIET IN DE VERSTERKING ERVAN
Wanneer we actief
bloggen, downloads ontwikkelen en infographics samenstellen zijn we vaak ook
wel zo helder om deze te verspreiden via onze social media kanalen. Welke
promotende middelen voor jouw bedrijf het beste werken, is afhankelijk van je
doelgroep.
Ga dus eens goed
kijken naar online locaties waar je doelgroep te vinden is. Denk hierbij, sorry
voor de afgezaagde term, eens ‘outside the box’. Er zijn meer kanalen en
ingangen te vinden dan je denkt, met wat research en creativiteit.
4. JE DENKT NIET AAN ZOEKMACHINES
Hoe eenvoudiger
mensen je op zoekmachines vinden, hoe groter de kans is dat mensen ook echt met
jouw content in aanraking komen. Daarbij is het ontstaan van relevante,
natuurlijke links nog steeds een element in vindbaarheid en beïnvloedt het zo
niet alleen vindbaarheid van die content, maar je gehele domein.
5. JE GEEFT VEEL TE SNEL OP
Misschien wel de
allerbelangrijkste van allemaal: Je hebt het opgegeven.
Content Marketing
is een lange termijn spel. Het is heel bijzonder als een individuele post
ineens direct voor omzet zorgt. Een online bereik en herkenbaarheid heeft tijd
nodig om te groeien en content staat niet per direct bovenaan in zoekmachines.
Zorg dat je vooral
NIET opgeeft voordat je content de tijd heeft gehad om echt zijn kracht te gaan
ontwikkelen. Wel iets om je directie te melden: Content blijft in zoekmachines
zijn werk doen, dus het is nooit verloren.
Door Joyce Lankaar gast blogger Media Presentaties
Geen opmerkingen:
Een reactie posten