Labels

donderdag 29 juni 2017

Gaat Facebook Messenger e-mail vervangen?



Laten we gewoon kijken hoe het in zijn werk gaat: e-mail wordt steeds minder effectief bij marketeers. Het is misschien niet overleden, maar het is niet meer de trendy wijze van communicatie. Denk maar eens aan je eigen inbox -- hoeveel e-mailreclame krijg je die je verwijdert zonder te openen? Vandaar dat het slim is om een naar andere methodes te kijken. Dus is het interessant om te experimenteren met messenger-applicaties. Facebook Messenger biedt 1,2 miljard maandelijkse gebruikers –  het is dus duidelijk dat dit vele nieuwe mogelijkheden biedt.


1: Gebruik Facebook Messenger als Content Delivery kanaal met nieuwe content die je publiek zou kunnen interesseren. Wat je normaal als nieuwsbrief via email zou versturen. Deze content is meestal voorzien van een link naar een leadformulier. Na het invullen van het formulier, krijg je toegang tot de complete inhoud, waarbij je dan een email krijgt met een pdf-kopie bijgevoegd. Zo krijg je natuurlijk heel simpel de emailgegevens van de prospect, dat snap ik nog wel.
Uit diverse onderzoeken bleek, dat men mensen liet kiezen uit twee opties: de vorm en de inhoud ontvangen via email -- de traditionele manier -- of om direct toegang te krijgen tot de content in Facebook Messenger. Ongeveer 20% koos voor deze laatste optie. Na content te hebben gestuurd via Messenger, werd duidelijk dat e-mail steeds minder effectief werd t.o.v. Messenger, en was dus de duidelijke winnaar. Het publiek is immers al je Messenger vriend.



2: Publiek trekken via Facebook Messenger voor een evenement is ook inmiddels een belangrijke tool geworden. Heb je ooit geprobeerd dit via een email te doen, om deelnemers van belangrijke informatie te voorzien? Zo ja, ik gok dat je geen geweldig resultaat heb behaald doordat het open van  mail of ‘click through’ gehalte steeds lager wordt. Wanneer mensen het bijwonen van een conferentie of een ander soort evenement wil delen, is dat meestal veel eenvoudiger via Messenger op hun telefoons i.p.v het doorsturen van een mail. Tevens zie je steeds vaker dat men oproepen doet om live te kunnen volgen via sociale streams.


Het aantal ingeschreven deelnemers op een event, geboekt via Messenger, is beduidend hoger dan vergelijkbare berichten via email. Dat percentage stijgt als je het aantal deelnemers aan bijeenkomsten boekt vóór de dag van het evenement.

Neem bijvoorbeeld het aanbieden van een proefrit in de autobranche. Het responspercentage lag beduidend hoger via Messenger dan dat je dat regelt via e-mail. Natuurlijk moet je niet gaan spammen maar het blijkt dus uit diverse onderzoeken dat de drempel via Facebook Messenger vele malen lager ligt.

Je kunt ook veel makkelijker de juiste doelgroep selecteren. Doordat je boodschap middels Messenger direct gezien wordt zal het een positieve invloed hebben op je successcore.

Natuurlijk lijkt het allemaal een beetje vergezocht maar het direct communiceren met je doelgroep zal de komende tijd van eminent belang worden.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten