Labels

woensdag 19 augustus 2015

Nieuwe website ?? Waar moet ik opletten en hoe voorkom ik fouten.



Website missers, onze blogartikelen hebben we de afgelopen tijd een paar flinke onderwerpen aangeraakt. We waren kritisch over content marketing, belichtten de ontwikkelingen van content in Google en de effecten ervan op organisch resultaat en vroegen ons af hoe en of Ello zich de komende tijd gaat bewijzen. ( Wat niet het geval is )

Vervolgens kregen we tijdens een netwerk bijeenkomst even een reality check. Onze content was super interessant, maar sommige mensen (waarbij in dit geval veel MKB ondernemers) hadden ook behoefte aan informatie die voor ons als marketingbureau in ’s-Hertogenbosch misschien allemaal eenvoudige koek was, maar voor de aanwezige MKB-ers en ZZP-ers echt niet zo voor de hand liggend was. Zelfs de term ‘hoofdpijnproject’ kwam voorbij.


Een nieuwe website voor MKB was daarin met stip de nummer 1. Daarom vandaag dit artikel: De 5 valkuilen die ondanks alle kennis, toch blijven bestaan bij het realiseren van een nieuwe website.

1. JE ONTWIKKELT VANUIT JEZELF IN PLAATS VAN VANUIT JE BEZOEKERS

Hoewel we ons best wel bewust zijn van het feit dat onze website in eerste plaats een commerciële functie vervult, blijft het traditioneel lastig om te communiceren vanuit het perspectief van de potentiële bezoeker (klant).

Dat uit zich in allerlei elementen: De manier waarop je de navigatie inricht kan voor jullie vanuit interne kennis heel logisch zijn, maar is dat ook het denkpad dat je potentiële klant bewandelt?

Wees je ervan bewust dat een bezoeker vaak zonder al teveel achtergrondinformatie bij je op de website komt. Sterker nog, HOE en WAAR iemand bij je uitkomt kan heel divers zijn.
Aandachtspunten bij deze valkuil zijn:

Het inzetten van je navigatie: Wat zou iemand mogelijk van je willen weten en waar denkt diegene dat te kunnen vinden?
Terminologie en logica: Welke termen gebruikt iemand (ook relevant voor zoekmachines) en in welke structuur ziet iemand jouw bedrijf?



Kunnen ze eenvoudig je diensten/producten vinden?
Overzicht, smaak en uitstraling. JIJ vindt iets misschien mooi, maar is het ook functioneel? Je website is pas effectief als het de juiste mix tussen gemak, professionaliteit en relevante informatieverstrekking vindt.

2. ER DUIKT EEN NIEUWE BESLISSER OP..

Voorkom gedoe en stel zodra het idee van een nieuwe website ontstaat een team vast en benoem wie welke verantwoordelijkheden en zeggenschap heeft. Zo voorkom je dat de algemeen directeur die het in handen heeft gelegd van een collega, toch plotseling zich bemoeit met de zaken en alles van begin af aan wil herzien. Dat voorkomt verspilling van tijd, energie en bovenal budget!

3. JE SCHRIJFT VOOR EEN OFFLINE PAPIERLEZER IN PLAATS VAN EEN ONLINE BEELDSCHERMLEZER

Niet zo gek dit. Zodra we namelijk aan teksten denken, duiken we in onze computer en gaan we aan de content productie. En bij het schrijven van teksten resulteert dat meestal in informatie die geschreven is op een leeg a4tje.

Het is echter belangrijk om te begrijpen dat een beeldschermlezer ander gedrag vertoont dan een offline lezer. Een beeldschermlezer is ongeduldig en bijna allergisch voor lange zinnen. Het lezen vanaf een beeldscherm blijkt voor onze ogen en hersenen ook vermoeiender te zijn. Dat betekent een aantal dingen:

Voorkom lange zinnen over de volle breedte van je beeld.
Maak een ‘scanbare’ lay-out met tussenkopjes, titels en afbeeldingen. Zo help je een lezer je teksten scannen en beoordelen dat het eenvoudig en leesbaar is en daarmee de moeite waard om verder te leen.
Zorg voor beknopte tekst die voldoende elementen voor zoekmachines heeft (zoektermen en menselijke zinnen) maar voorkom eindeloze lappen tekst.

4. BIJ HET LIVE GAAN VAN DE NIEUWE WEBSITE BEN JE KLAAR

Helaas. (Of eigenlijk, gelukkig!). Dat het ontwikkelen van een nieuwe website bijna altijd als project wordt gezien is niet gek. Het vraagt een tijd lang veel aandacht en werk en daarna is het af… bijna dan.

Een website wordt pas effectief als het een levend geheel is dat continu wordt ververst en voorzien van actuele informatie. In welke vorm dan ook (nieuwe pagina’s, blogartikelen, nieuwsberichten); het is belangrijk om je website voor bezoekers én zoekmachines up-to-date te houden.

5. JE BENT BEGONNEN ZONDER NA TE DENKEN

Klinkt een beetje kort door de bocht, maar veel websiteprojecten eindigen in een bepaalde mate van teleurstelling. Dit heeft vaak één van volgende oorzaken:

Er is onvoldoende geïnventariseerd welke functie de website moet krijgen en welke belangen er binnen het bedrijf liggen.
Er is onvoldoende strategisch bepaald welke content nodig is, welke doelgroepen aangesproken moeten worden en welke eisen er voor de website liggen
Er wordt al snel verzand in details, terwijl de belangrijkste grote lijnen nog niet voldoende gekaderd zijn.
Tip: Zorg dat je een klein team houdt, maar inventariseer gericht alle benodigdheden vanuit het hele bedrijf. Wat ook helpt is een externe, neutrale partij die voldoende betrokken, maar ook zakelijk realistisch met kennis van zaken naar jullie project kan kijken.

We houden ons graag aanbevolen en werkten eerder al met  bedrijven aan strategie, planning en uitvoering van websiteprojecten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten