Labels

dinsdag 7 april 2015

Social Media en mijn kind update 2015


Social Media en mijn kind

Jongeren zijn vaak snel vaardig met verschillende media. Via Whatsapp, Twitter, Instagram, Snapchat, Google+ , YouTube wordt er gecommuniceerd en info gedeeld. Bij ouders roept dit vragen op. Hoe zorg ik ervoor dat social mediagebruik leuk én veilig is? Hoe pak ik dat thuis aan?
Sterker nog de berichtjes van de jeugd op Social Media zijn vaak niet eens te lezen voor ouders én docenten. Dit komt doordat de 'schrijftaal' vaak met tekens wordt ingevuld. Ik heb vorig jaar een thema avond over dit onderwerp gegeven op het SJL, hier nu een update.

Nieuwe Social Media trends

Mede door de opkomst van Snapchat en Instagram wordt het gat tussen docenten/ouders met de jeugd van nu steeds groter. Facebook, Twitter maar zeker ook YouTube zijn al redelijk ingeburgerd maar welke nieuwe social media kanalen zijn in opkomst bij de jeugd.
Facebook:  Voor jongeren wordt het medium steeds minder interessant. Zodra je tante, vader en zelfs oma op Facebook zitten is de lol er wel een beetje vanaf. Toch zal in 2015 Facebook nog steeds het grootste kanaal blijven. Verwachting is dat in 2016 Facebook onder jongeren niet meer op de eerste plaats zal staan.
WhatsApp: Meer dan 70% van jongeren onder de 20 jaar gebruikt. Ook delen náár WhatsApp wordt  steeds populairder in 2015.
Snapchat: Jongeren lijken steeds meer Facebook in te ruilen voor Snapchat ( het delen van foto’s die weer verdwijnen na bijvoorbeeld 12 seconde )

Instagram: Instagram is een app waarmee je foto’s kunt delen. Na het maken van je foto kun je een filter over de foto leggen, en dat maakt dat de foto er al snel mooier uit ziet qua belichting en sfeer. De explosieve groei onder jongeren in 2014 zal zeker in 2015 gecontinueerd worden.

Twitter : Het aantal jeugdige Twitter gebruikers daalt en de grootste groep afhakers zijn jongeren onder de 20 jaar. Van alle afhakers geeft 36% aan dat ze zijn gestopt omdat Twitter hen te weinig oplevert. Onder ouderen laat Twitter een stijgende lijn zien.
Ello:  Was in 2014 het alternatief voor Facebook. Geen reclame boodschappen en je kan alleen lid worden als je een invitatie krijgt. Na een korte maar forse populariteit heeft Ello inmiddels alweer fors aan terrein verloren en lijkt in 2015 zijn verwachtingen niet waar te kunnen maken.

Tenslotte

Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren maakt zich zorgen om online privacy. Met name het ‘online’ pesten (uitsluiting in whatsapp-groepen) en het delen van kwetsende foto’s en video’s baart de jeugd zorgen. Praat met kind(eren) over wat hij/zij doen op internet en maak afspraken, zoals; nooit privégegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer of de naam van de school delen. Houd wachtwoorden en inloggegevens altijd geheim: ook voor beste vriend(inn)en. Google uw kind eens, de Google ‘spider’ laat ook resultaten zien van sommige social media accounts.



Jan-Willem van den Akker
Media Presentaties

Geen opmerkingen:

Een reactie posten